Single post

Komplenta Saga

Nie, to nie jest błąd w tytule jak by się mogło z początku wydawać. Dlaczego więc taki tytuł? Przekonacie się czytając dzisiejszy wpis. 16 września 2011 roku w naszym obsianym lasami i polami kraju, miała premiera polskiego wydania Sagi „Gwiezdne Wojny” na nośniku blu-ray. Przyjrzyjmy się zatem temu „cacku” bliżej.

Komplente” wydanie zawiera 9 dysków, jednak w sprzedaży są dostępne oddzielne wydania „Star Wars: Prequel Blu-ray Trilogy” i „Star Wars: Original Blu-ray Trilogy”, zawierające poszczególne trylogie w HD, bez dysków z materiałami dodatkowymi.

Na trzech dodatkowych płytach „Star Wars: The Complete Saga” znajduje się aż 40 godzin dodatkowych materiałów, w tym nie prezentowane wcześniej filmy dokumentalne, a także sceny wycięte, alternatywne i rozszerzone. Dokładny spis poniżej:

Dysk pierwszy – Gwiezdne Wojny: Część I – Mroczne widmo
Komentarz audio: George Lucas, Rick McCallum, Ben Burtt, Rob Coleman, John Knoll, Dennis Muren  i Scott Squires
Komentarz audio z archiwalnych wywiadów z obsadą i ekipą

Dysk drugi – Gwiezdne Wojny: Część II – Atak klonów
Komentarz audio: George Lucas, Rick McCallum, Ben Burtt, Rob Coleman, Pablo Helman, John Knoll i Ben Snow
Komentarz audio z archiwalnych wywiadów z obsadą i ekipą

Dysk trzeci – Gwiezdne Wojny: Część III – Zemsta Sithów
Komentarz audio: George Lucas, Rick McCallum, Rob Coleman, John Knoll i Roger Guyett
Komentarz audio z archiwalnych wywiadów z obsadą i ekipą

Dysk czwarty – Gwiezdne Wojny: Część IV – Nowa nadzieja
Komentarz audio: George Lucas, Carrie Fisher, Ben Burtt i Dennis Muren.
Komentarz audio z archiwalnych wywiadów z obsadą i ekipą

Dysk piąty – Gwiezdne Wojny: Część V – Imperium kontratakuje
Komentarz audio: George Lucas, Irvin Kershner, Carrie Fisher, Ben Burtt i Dennis Muren.
Komentarz audio z archiwalnych wywiadów z obsadą i ekipą

Dysk szósty – Gwiezdne Wojny: Część VI – Powrót Jedi
Komentarz audio: George Lucas, Carrie Fisher, Ben Burtt i Dennis Muren.
Komentarz audio z archiwalnych wywiadów z obsadą i ekipą

Dysk siódmy – NOWY! Star Wars Archiwa: Epizody I-III
Zawiera: usunięte, rozszerzone i alternatywne sceny, prezentacje rekwizytów, makiet i kostiumów, szkice koncepcyjne, dodatkowe wywiady z obsadą i ekipą, przechadzka po archiwach Lucasfilm, i więcej

Dysk ósmy – NOWY! Star Wars Archiwa: Epizody IV-VI
Zawiera: usunięte, rozszerzone i alternatywne sceny, prezentacje rekwizytów, makiet i kostiumów, galerie malowanych teł i szkiców koncepcyjnych, dodatkowe wywiady z obsadą i ekipą, i więcej

Dysk dziewiąty – Star Wars Filmy Dokumentalne
NOWY! Star Warriors (2007, kolor, około 84 minut) – niektórzy fani Star Wars chcą zbierać figurki… inni chcą się nimi stać! Hołd złożony Legionowi 501st, globalnej organizacji entuzjastów kostiumów Star Wars, ten wnikliwy dokument prezentuje jak super-fanklub promuje zainteresowanie filmami dzięki akcjom charytatywnym i pomaganiu podczas zbiórek i specjalnych wydarzeń na całym świecie.

NOWY! „Rozmowa z Mistrzami: Imperium kontratakuje 30 lat później” (2010, kolor, około 25 minut) – George Lucas, Irvin Kershner, Lawrence Kasdan i John Williams patrzą wstecz na proces tworzenia „Imperium kontratakuje” podczas głębokich retrospektyw od Lucasfilm, stworzone, żeby przy okazji świętowania 30-lecia filmu. Mistrzowie dyskutują i wspominają na temat jednego z najbardziej ukochanych filmów wszechczasów.

NOWY! Star Wars Spoofs (2011, kolor, około 90 minut) – farsa jest w nim silna! Ciesz się prześmieszną kolekcją żartów i parodii Star Wars , które powstały na przestrzeni lat, włączając w to klipy programów: Family Guy, The Simpsons, How I Met Your Mother, i wiele więcej, nie przegap też jedynego w swoim rodzaju hołdu dla Mrocznego Widma autorstwa „Weird Al” Yankovica.

The Making of Star Wars (1977, Kolor, około, 49 Minut) – poznaj niezwykłą historię o tym jak oryginalne „Gwiezdne wojny” zostały przeniesione na wielki ekran w fascynującym filmie dokumentalnym prowadzonym przez C-3PO i R2-D2. Zawiera wywiad z Georgem Lucasem i wypowiedzi Marka Hamilla, Harrisona Forda i Carrie Fisher.

The Empire Strikes Back: SPFX (1980, Color, Apx. 48 Minutes) – poznaj sekrety robienia filmu dziejącego się w bardzo odległej galaktyce. Prowadzony przez Marka Hamilla, ten odkrywczy dokument oferuje spojrzenie na proces powstawania niezwykłych efektów, które przeniosły wizje „Gwiezdnych wojen” i „Imperium kontratakuje” George’a Lucasa w rzeczywistość!

Classic Creatures: Return of the Jedi (1983, kolor, około 48 minut) – zajrzyj za kulisy, i do kostiumów, podczas prezentacji materiałów z produkcji „Powrotu Jedi”, poprzetykanych klipami z gigantycznymi potworami, w tej głębokiej analizie technik użytych przez George’a Lucasa, żeby stworzyć klasyczne kreatury i postaci widziane w filmie. Prowadzony przez Carrie Fisher i Billy’ego Dee Wiliamsa.

Anatomy of a Dewback (1997, kolor, około 26 minut) – zobacz jak niektóre efekty specjalne w Star Wars stały się jeszcze bardziej specjalne dwie dekady później. George Lucas wyjaśnia i demonstruje jak jego drużyna przerobiła oryginalne stwory dewbacki z nieruchomych gumowych kukiełek (oryginalna wersja z 1977 roku) w pozornie żywe oddychające kreatury w Edycji Specjalnej z 1997 roku.

Star Wars Tech (2007, kolor, około 46 minut) – odkrywając techniczne aspekty Gwiezdnych Wojen, pojazdów, broni i gadżetów, Star Wars Tech konsultuje z najważniejszymi naukowcami w dziedzinach fizyki, protetyki, laserów, inżynierii i astronomii, żeby sprawdzić możliwość istnienia technologii Star Wars w oparciu o dzisiejsze dokonania nauki.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=j1capoIx0qc]

Jeszcze przed samą premierą było głośno o kolejnych poprawkach. Fanatycy życzyli Georgowi Lucasowi śmierci za sprofanowanie ich ukochanych filmów. Mimo tego, że też mam mieszane odczucia co do dokonywanych zmian, to jednak wydaje mi się, że warto co jakiś czas podrasować te filmy by na nowo przyciągnęły uwagę fanów i nie tylko. Jednakże pisać o owych zmianach nie będę – spójrzcie i oceńcie sami jak one wyszły i czy były w ogóle potrzebne.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=ywoUBV_pOiI&feature=player_embedded]

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=J0EUjobdavw&feature=player_embedded]

[youtube=http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0BoOsNnsfsk]

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=IlYNYb0ExAs&feature=player_embedded]

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=RnLgh3dudSk&feature=player_embedded]

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=27RVJJfny4I&feature=player_embedded]

Lucasfilm w przypadku promocji Blu-ray zastosował zupełnie nową metodę, pozbawioną przecieków kontrolowanych, to jest dobrze znanych spoilerów. Na niecałe trzy tygodnie przed premierą nowego wydania sagi, wybrano kilku amerykańskich dziennikarzy i zaproszono ich do centrum Lettermana, siedziby Lucasfilm, LucasArts i ILM w San Francisco. Tam, prócz prezentacji samych filmów, żurnaliści zapoznali się także z kulisami przygotowania wydania BD. Jednym z oprowadzających był Matthew Wood, wierny uczeń Bena Burtta. Wood poza nagrywaniem, miksowaniem i tworzeniem dźwięków podkładał głosy pod wiele postaci w prequelach. Przede wszystkim kojarzymy go jako Generała Greviousa, ale to też Ody Mantrell i Bib Fortuna z „Mrocznego Widma” oraz Magaloof i Seboca z „Ataku klonów”. No i praktycznie wszystkie droidy bojowe w serialu „Wojny Klonów”.

Wood pracuje dla Lucasa już ponad dwadzieścia lat. Zdążył w tej pracy posiwieć. Jednak jak sam twierdzi, z „Gwiezdnymi Wojnami” łączy go coś specjalnego. Otóż to jedyny film, w którym słysząc dźwięk wie czy wszystko jest z nim w porządku, czy może raczej coś nie tak.

Wood jest odpowiedzialny za konwersję sześciu filmów do oczyszczonego formatu 6.1. Sam wspomina, że najwięcej pracy miał z „Nową nadzieją”. W wielu miejscach musiał posiłkować się oryginalnym nagraniem, a taśma nie dość, że się zestarzała, to jeszcze nie została uprzednio dobrze zabezpieczona. W wielu miejscach pojawiły się anomalie i zakłócenia, które trzeba było jakoś poprawić. To dość ciężka i twórcza praca, nie raz bowiem nie wiadomo do czego w ogóle zacząć.

Z „Imperium kontratakuje” i „Powrotem Jedi” poszło dużo łatwiej. Po pierwsze inaczej zabezpieczono oryginały, a po drugie inaczej je także nagrano. Przede wszystkim znajdowały się na osobnych szpulach, względem obrazu. To tylko ułatwiło konwersję.

W przypadku „Nowej nadziei” w niektórych miejscach Wood musiał dotrzeć do oryginalnych, jeszcze nie zmiksowanych dźwięków. Choćby tych nagranych na taśmach w Tunezji 22 marca 1976. Jednym z jego zadań było stworzenie cyfrowej wersji tych taśm. Oczywiście zostaną one w archiwach Lucasfilmu, ale warto dodać, że zawierają nie także wszystkie duble, które kręcono. Więc jest tego dość sporo.

W nowej wersji udało się także wyciszyć część dźwięków, zwłaszcza tych subtelnych, które nigdy nie powinny się pojawić na taśmie. Niestety technologia na to nie pozwoliła, a wersja DVD nie została z nich oczyszczona.

Ale największym wyzwaniem Wooda było oczywiście to, aby wszystkie sześć filmów brzmiało podobnie, by poziom został zachowany. Tak by wyścig podracerów brzmiał tak samo dobrze jak atak na Gwiazdę Śmierci. Tyle, że w tym drugim nawet muzyka została nagrana w wersji mono. Trzeba było ją zmiksować tak, by przynajmniej sprawiała wrażenie głębi. No i jeszcze zbalansować to z efektami i dialogiem.

Wood wspominał też, że z odzyskanego materiału udało się dodać coś do dialogów, ale szybko uciął temat. Potwierdził tylko, że nowe zmiany audio i wideo zostały zrobione na prośbę George’a Lucasa, ale większość z nich będziemy musieli odkryć sami, w tradycyjny sposób, oglądając filmy. Dodał tylko, że praca była o tyle ciężka, że nawet jak pracowali nad czymś dość długo, George potrafił przyjść i stwierdzić, że muszą dokonać kilku zmian, więc zaczynali od początku.

Matthew Wood na koniec jeszcze raz podkreślił, że odnowa dźwięku na Blu-ray to nie to samo, co było w przypadku DVD, gdzie go tylko trochę odświeżono. To właściwie nowe nagranie, w wielu miejscach bazujące na starym.

Skoro mamy już w miarę jasny obraz jak polskie wydanie Gwiezdnych Wojen na BD wyglądać powinno zwróćmy uwagę na to co nam zaserwowano:

Wersja wydana u nas w kraju nie  posiada angielskiej ścieżki dźwiękowej zakodowanej w DTS HD MA 6.1 w jakości 4 362 kbps! Taka ścieżka dźwiękowa w naszym wydaniu jest dostępna ale w języku niemieckim.
Polski dystrybutor do wersji polskiej wprowadził angielską ścieżkę DTS jedynie w jakości 768 kbps.

Warto wspomnieć, iż wersja z USA i UK posiada angielską ścieżkę dźwiękową w DTS HD MA 6.1 4 362 kbps!
Wygląda więc na to, że polski „dystrybutor” Imperial Cinepix zakpił sobie z polskich klientów wypuszczając na rynek produkt niekompletny, czy może raczej KOMPLENTY. Istotne dla tych, którzy pokuszą się o zakup jest to, że wszystkie części są dubbingowane. Oczywiście filmy można oglądać również w wersji „oryginalnej”.

Jeśli ktoś z was jest zagorzałym fanem Starych Warsów i uważa posunięcie polskiego dystrybutora za karygodne, może dać upust swojemu rozgoryczeniu klikając tutaj: gniew i rozpacz ;]

No i teraz wreszcie mogę pomóc niewtajemniczonym w rozwikłaniu zagadki „KOMPLENTEJ SAGI”. O co tak naprawdę chodzi? Otóż polski wydawca nie dość, że pokpił sprawę z dźwiękiem to jeszcze usiłował nam wcisnąć, że oferowany produkt jest pełnowartościowy, a przecież tak nie jest!

Myślę, że powyższe zdjęcie w pełni obrazuje to co chciałem przekazać w tytule tego wpisu…

NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI !!!

Post Scriptum: Przy tworzeniu tego wpisu korzystałem z materiałów serwisu Hatak.pl oraz Bastionu Polskich Fanów Star Wars

theme by teslathemes